Ambulante begeleider begaafdheid & leren leren
Hoe herken ik (hoog)begaafde leerlingen? Hoe creëer ik een rijk aanbod voor hen in mijn klas? En op welke manier begeleid ik deze leerlingen, zodat ook zij zich ontwikkelen?
(Hoog)begaafde leerlingen hebben een eigen onderwijsbehoefte. Dat vraagt om aanpassingen in het onderwijsaanbod en in onze aanpak, wat best een uitdaging kan zijn in een grote groep met veel verschillende leerlingen. Toch is het hard nodig om ook de (hoog)begaafden optimaal tot ontwikkeling te brengen. Als zij geen passend onderwijsaanbod krijgen aangeboden, heeft dat grote gevolgen. In de eerste plaats voor de ontwikkeling van de leerling zelf, maar daarmee ook voor zijn of haar omgeving.
Specifieke onderwijsbehoefte (h)b
Om tegemoet te komen aan de specifieke onderwijsbehoefte van meer- en hoogbegaafde leerlingen, informeert, adviseert en ondersteunt de ambulant begeleider scholen bij het vormgeven van een passend aanbod en een geschikte aanpak.
Ondersteuning op maat
Deze ondersteuning gaat uit van de hulpvraag van een school. Afhankelijk van de vraag kunnen we observeren in de groep en/of voeren we gesprekken met leerlingen, leerkrachten, ouders/verzorgers en mogelijk andere betrokkenen. Ook is een teamtraining mogelijk. Deze handelingsgerichte manier van werken is er altijd op gericht de leerkracht(en) zelf vaardig te maken.
Talentontwikkeling in brede zin
De focus op talentontwikkeling kan ook breder ingezet worden. Op welke manier creëer je een leerklimaat in je klas, waar niet alleen (hoog)begaafde leerlingen van profiteren, maar ook de rest van je groep? Kortom: hoe daag je elke leerling uit om zich verder te ontwikkelen en daarbij ook vaardigheden te ontwikkelingen om inzicht te krijgen in het eigen leerproces.
Om hieraan tegemoet te komen kan de ambulant begeleider ook meedenken en informeren over het versterken van de executieve functies van één of meerdere leerlingen, over het creëren en versterken van een groei- en leerklimaat in je groep of over het vergroten van de inbreng en betrokkenheid van de leerlingen door middel van formatief werken.
Lees meer over de procedure en aanmelding >>